KUNSTPROJECTEN
De M-Klok van de Domtoren
Voor de kunstroute ‘De Domtoren Ontrafeld’ (Utrecht, 26 juni t/m 29 september 2024) maak ik de installatie ‘De M-klok van de Domtoren’. In een stalen frame in de vorm van het bovenste gedeelte van de domtoren (de lantaarn) hangt een grote polyester klok. Als bezoeker kun je in de lantaarn staan en als je je hoofd in de klok steekt hoor je een opname van het carillon van de Domtoren gespeeld door de beiaardier, Malgosia Fiebig. Het muziekstuk heeft vrijheid, verbinding en bescherming van cultuur als thema’s.
De installatie vertelt op een interactieve en artistieke manier de geschiedenis van de klokken van de Domtoren tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Duitse bezetters roofden veel klokken uit de Nederlandse kerken. Klokkenbrons bevat veel koper (80%) en tin (20%), zeer bruikbaar voor de Duitse oorlogsindustrie.
Een klein deel (20%) van de carillons en vaak zeer oude luidklokken viel binnen de beschermde categorie ‘Monumentaal’ en zou worden gespaard mocht het in oorlogstijd tot vordering van de klokken komen. Op deze klokken werd met witte verf een duidelijk zichtbare ‘M’ van monumentaal aangebracht. Per gemeente/kerk mocht één luidklok behouden blijven. Doordat alle klokken van de Dom als één werden geteld, bleven ze allemaal gespaard.
Het kraaiennest
Voor mijn solo expositie in Nijmegen in november en december 2023 maakte ik ‘Het kraaiennest’: een constructie van staal en hout in de vorm van een waaier met daarop twee stoelen. Het idee is simpel: vanuit een hoger oogpunt ervaar je de omgeving anders en stel je je makkelijker open voor een andere kijk op de realiteit. Het object wordt geplaatst op een vloer van Flevopolder klei. Bezoekers kunnen door de klei lopen en op het kraaiennest zitten.
MG in the city
In dit project, gestart in 2023, is de vrouw en de stad als omgeving het onderwerp. Ik maak kleine, eenvoudige potloodschetsen, elke dag één, waarin ik zoek naar spannende lijnen en onverwachte composities. De tekeningen dienen ook als voorstudies voor monotypes en schilderijen.
Hommage aan JLG
‘Hommage aan JLG’ is een eerbetoon aan de in 2022 overleden Franse Nouvelle Vague filmmaker Jean-Luc Godard (91). Begin 2023 maakte ik, 91 dagen achter elkaar, elke dag één potloodtekening en daarvan één digitale bewerking op mijn iPhone van een scene uit één van zijn films uit de jaren 60. Onder de 91 potloodtekeningen en 91 prints schrijf ik de tekst die op dat moment in de film gesproken wordt. De films van Godard zijn nog steeds een genot om naar te kijken: brutaal, experimenteel, maatschappelijk geëngageerd, absurd en grappig. De scenes komen uit de films ‘A bout de souffle’ (1960), ‘Une femme est une femme’ (1961), ‘Le petit soldat’ (1963), ‘Le mépris’ (1963), ‘Bande a part’ (1964), ‘Pierrot le fou’ (1965), ‘Alphaville’ (1965) en ‘Made in usa’ (1966).
TERROIR
‘TERROIR’ is een in 2021 gestart kunstproject dat op zoek gaat naar nieuwe manieren om mensen te verbinden met de herkomst van hun voedsel. Ik maak monotypes met en van de gewassen van de akkers van Vliervelden, een biodynamische stadsboerderij in de Flevopolder. Het kunstproject gaat over biodiversiteit, over betrokkenheid bij voedselproductie, over een levende bodem, over de schoonheid van de gewassen en de akker die je pas ziet als je er beter naar kijkt.
Hollands gebied
‘Hollands gebied’ is een serie kleine, bijna abstracte aquarellen in houten doosjes. De aquarellen zijn ‘en plein air’ gemaakt op verschillende locaties in Nederland. Behalve de suggestie van een horizon, lucht en land laat ik elke verwijzing naar de realiteit achterwege.