ARTIST STATEMENT

DAAD VAN ANARCHIE
Arnout van der Heijden is geïnteresseerd in het gedrag van de mens in relatie tot de omgeving.
Het werk onderscheidt zich door een rauw, expressief en sensueel karakter.
Het is een poetische zoektocht naar onze elementaire emoties en laat ruimte
voor de toeschouwer om aan het beeld zijn eigen invulling te geven.

‘Voor mij is het maken van kunst een daad van anarchie. Niet in de politieke zin van het woord
maar als noodzaak om in relatieve vrijheid na te denken over wie we zijn en een weg te zoeken
om aan dit denkproces op een eenvoudige en krachtige wijze uitdrukking te geven.’

MONOTYPE
Van de Heijden haalt zijn inspiratie uit de publieke ruimte en construeert met de daar opgedane
indrukken theatrale scenes. Bij een monotype schildert hij deze scenes op een aluminiumplaat
die hij afdrukt op papier. De monotype leent zich uitstekend voor een experimentele en explosieve
manier van werken. De afdruk van de verf op het papier is slechts voor een deel te controleren.
Er ontstaan onverwachte vormen, texturen en grijswaardes.
Door het beeld te laten ontsporen ontstaat de innerlijk lading waarna hij opzoek is.

In de serie monotypes met de titel AREAS • ZONAS laat van der Heijden de concrete
verwijzingen naar de realiteit los.Hij schilder geen lucht, water of land, Hij suggereer ze.
Daarmee verschuift het verhalende van mijn andere werk naar de achtergrond.
Er ontstaat een nieuwe ruimte, een zone, waarin we vrij kunnen dwalen en associëren.

En estas fronteras difusas, pero atrayentes,
donde las áreas empiezan a ser zonas de nadie,
un territorio lleno de espacios recónditos e incognitos,
tierras por descubrir de la mano de tus pinturas.
J. Vila-Guerau de Arellano

AQUAREL
HOLLANDS GEBIED is een serie delicate aquarellen in houten doosjes van bijna lege en abstracte landschappen.
Van der Heijden laat zoveel mogelijk referenties aan de zichtbare werkelijkheid weg: geen koeien, mensen, huizen
alleen een suggestie van een horizon is nodig om het landschap diepte te geven. Op deze manier schept hij een ruimte
waarin hij zijn beleving van het Hollandse landschap eenvoudig en zuiver kan uitdrukken.
De aquarellen zitten in een kleine houten doosje met een schuifklep, een schroefje en de doorlopende horizonlijn.
Zo wordt de toeschouwer uitgenodigd de aquarellen van heel dichtbij te bekijken en alle kleine nuances in transparantie en kleur te ervaren.

TEKENINGEN
De serie tekeningen DAYTRIP TO THE ANTROPOCENE PARADISE heeft ‘de moderne mens’ als onderwerp.

Het Antropoceen is het huidige tijdperk waarin de mens bepalend is voor de toekomst van de wereld.
Enerzijds is de welvaart ongekend en ligt het paradijs binnen handbereik, anderzijds reageert de mens
met angst en ongemak op de grote veranderingen in de wereld.In deze serie tekeningen zijn mensen afgebeeld
die zoeken naar richting. Het is onduidelijk waar ze zijn en welke kant ze op kunnen gaan.
Om dit ‘zoeken naar richting’ zo zuiver en sober mogelijk uit te drukken maakt hij gebruik van een combinatie
van twee technieken waarin het toeval en het onvoorziene een grote rol spelen: monoprint en houtskool.

‘Als ik begin aan een tekening heb ik geen vastomlijnd idee van de uiteindelijke voorstelling.
Ik start met een schrale monoprint die de suggestie van een ruimte, een landschap, geeft.
Wat vervolgens ‘als bij toeval’ ontstaat is de inspiratie voor de houtskooltekening.
Ik zet aan, gum en veeg weg, reageer op wat er ontstaat en kerf steeds dieper, met vastere
lijnen in het papier.’Al dansend over het papier vormen zich personages die opduiken en
tegelijkertijd samenvallen met hun omgeving.’