DE KUNSTENAAR EN ZIJN WERK
Rauw, sensueel en energiek.
Op zoek naar schoonheid en authenticiteit maakt Arnout van der Heijden monotypes en schilderijen van mensen en landschappen.
Sinds het voorjaar van 2021 werkt hij aan het kunstproject TERROIR. Lees meer

MONOTYPES
Bij een monotype schildert van der Heijden de scene op een aluminiumplaat die hij vervolgens afdrukt op papier. Van elk werk bestaat één (mono) identieke afdruk. De techniek van de monotype leent zich uitstekend voor een experimentele en explosieve manier van werken. De afdruk van de verf op het papier is slechts voor een deel te controleren. Er ontstaan onverwachte vormen, texturen en grijswaardes.
TERROIR
TERROIR is een in 2021 gestart kunstproject dat op zoek gaat naar nieuwe manieren om mensen te verbinden met de herkomst van hun voedsel. Lees meer
PARAMOS DE LA PANDEMIA
In het voorjaar van 2020, tijdens de uitbraak van Corona en de ‘intelligente’ lockdown maakte van der Heijden een serie monotypes met de titel ‘PARAMOS DE LA PANDEMIA’. Un paramo is het Spaanse woord voor een leeg gebied/landschap.
Het was een heftige, onzekere tijd waarin het normale leven voor een groot deel tot stilstand kwam. De monoprints, in enkel zwarte inkt, geven de suggestie van ruige landschappen waarin we weinig houvast vinden.


HOLLANDS GEBIED
In 2019 is van der Heijden gestart met HOLLANDS GEBIED, een serie delicate aquarellen van bijna lege en abstracte landschappen in houten doosjes. Hij laat zoveel mogelijk referenties aan de zichtbare werkelijkheid weg: geen koeien, mensen, huizen, alleen een suggestie van een horizon is nodig om het landschap diepte te geven. Op deze manier schept hij een ruimte waarin hij zijn beleving van het Hollandse landschap eenvoudig en zuiver kan uitdrukken. De aquarellen zitten in een houten doosje met een schuifklep, een schroefje en de doorlopende horizonlijn. Zo wordt de toeschouwer uitgenodigd de aquarellen van heel dichtbij te bekijken en alle kleine nuances in transparantie en kleur te ervaren.


TEKENINGEN
Het Antropoceen is het tijdperk waarin de mens bepalend is voor de toekomst van de wereld.
Enerzijds is de welvaart ongekend en ligt het paradijs binnen handbereik, anderzijds reageert de mens
met angst en ongemak op de grote veranderingen in de wereld. In deze serie tekeningen zijn mensen afgebeeld
die zoeken naar richting. Het is onduidelijk waar ze zijn en welke kant ze op kunnen gaan.
Om dit ‘zoeken naar richting’ zo zuiver en sober mogelijk uit te drukken maakt hij gebruik van een combinatie
van twee technieken waarin het toeval en het onvoorziene een grote rol spelen: monoprint en houtskool.
‘Als ik begin aan een tekening heb ik geen vastomlijnd idee van de uiteindelijke voorstelling.
Ik start met een schrale monoprint die de suggestie van een ruimte, een landschap, geeft.
Wat vervolgens ‘als bij toeval’ ontstaat is de inspiratie voor de houtskooltekening.
Ik zet aan, gum en veeg weg, reageer op wat er ontstaat en kerf steeds dieper, met vastere
lijnen in het papier.’Al dansend over het papier vormen zich personages die opduiken en
tegelijkertijd samenvallen met hun omgeving.’
ÁREAS • ZONAS
Er ontstaat een abstracte ruimte, een zone, waarin we vrij kunnen dwalen en associëren.
En estas fronteras difusas, pero atrayentes,
donde las áreas empiezan a ser zonas de nadie,
un territorio lleno de espacios recónditos e incognitos,
tierras por descubrir de la mano de tus pinturas.
J. Vila-Guerau de Arellano