DE KUNSTENAAR EN ZIJN WERK

Het werk van Arnout van der Heijden bestaat hoofdzakelijk uit monotypes waarin de mens centraal staat. Het werk onderscheidt zich door een rauw, expressief en sensueel karakter. Het is een zoektocht in zowel figuratieve als abstracte beelden naar onze elementaire emoties. Daarnaast maakt hij, en plein air, aquarellen van diverse landelijke gebieden in Nederland.

 

MONOTYPES

Bij een monotype schildert van der Heijden de scene op een aluminiumplaat die hij vervolgens afdrukt op papier. Van elk werk bestaat één (mono) identieke afdruk. De techniek van de monotype leent zich uitstekend voor een experimentele en explosieve manier van werken. De afdruk van de verf op het papier is slechts voor een deel te controleren. Er ontstaan onverwachte vormen, texturen en grijswaardes.

PARAMOS DE LA PANDEMIA

In het voorjaar van 2020, tijdens de uitbraak van Corona en de ‘intelligente’ lockdown maakte van der Heijden een serie monotypes met de titel ‘PARAMOS DE LA PANDEMIA’. Un paramo is het Spaanse woord voor een leeg gebied/landschap.
Het was een heftige, onzekere tijd waarin het normale leven voor een groot deel tot stilstand kwam. De monoprints, in enkel zwarte inkt, geven de suggestie van ruige landschappen waarin we weinig houvast vinden.

 

HOLLANDS GEBIED

In 2019 is van der Heijden gestart met HOLLANDS GEBIED, een serie delicate aquarellen van bijna lege en abstracte landschappen in houten doosjes. Hij laat zoveel mogelijk referenties aan de zichtbare werkelijkheid weg: geen koeien, mensen, huizen, alleen een suggestie van een horizon is nodig om het landschap diepte te geven. Op deze manier schept hij een ruimte waarin hij zijn beleving van het Hollandse landschap eenvoudig en zuiver kan uitdrukken. De aquarellen zitten in een houten doosje met een schuifklep, een schroefje en de doorlopende horizonlijn. Zo wordt de toeschouwer uitgenodigd de aquarellen van heel dichtbij te bekijken en alle kleine nuances in transparantie en kleur te ervaren.

TEKENINGEN

De serie tekeningen DAYTRIP TO THE ANTROPOCENE PARADISE uit 2018 heeft ‘de moderne mens’ als onderwerp.

Het Antropoceen is het tijdperk waarin de mens bepalend is voor de toekomst van de wereld.
Enerzijds is de welvaart ongekend en ligt het paradijs binnen handbereik, anderzijds reageert de mens
met angst en ongemak op de grote veranderingen in de wereld. In deze serie tekeningen zijn mensen afgebeeld
die zoeken naar richting. Het is onduidelijk waar ze zijn en welke kant ze op kunnen gaan.
Om dit ‘zoeken naar richting’ zo zuiver en sober mogelijk uit te drukken maakt hij gebruik van een combinatie
van twee technieken waarin het toeval en het onvoorziene een grote rol spelen: monoprint en houtskool.

‘Als ik begin aan een tekening heb ik geen vastomlijnd idee van de uiteindelijke voorstelling.
Ik start met een schrale monoprint die de suggestie van een ruimte, een landschap, geeft.
Wat vervolgens ‘als bij toeval’ ontstaat is de inspiratie voor de houtskooltekening.
Ik zet aan, gum en veeg weg, reageer op wat er ontstaat en kerf steeds dieper, met vastere
lijnen in het papier.’Al dansend over het papier vormen zich personages die opduiken en
tegelijkertijd samenvallen met hun omgeving.’

ÁREAS • ZONAS

In deze serie monotypes in kleur uit 2017 laat van der Heijden verwijzingen naar een concrete realiteit los.

Er ontstaat een abstracte ruimte, een zone, waarin we vrij kunnen dwalen en associëren.

En estas fronteras difusas, pero atrayentes,
donde las áreas empiezan a ser zonas de nadie,
un territorio lleno de espacios recónditos e incognitos,
tierras por descubrir de la mano de tus pinturas.

J. Vila-Guerau de Arellano